جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

رمان به چه معناست ؟

آهنگ های عروسی

رمان به چه معناست ؟

۳,۱۱۹ بازديد

رمان به چه معناست ؟

کتاب حاضر مجموعه از مقالات درباره ی تاریخچه رمان، انواع رمان، رمان امروز، تعریف رمان، ساختار رمان و واقع گرایی و دانلود رمان است.

علاوه بر این، کتاب در کنار مباحث فنی درباره ی رمان، خواننده را با نمونه های مختلفی از رمان های ایران و جهان آشنا می کند.

اصطلاح رمان به نوشته های بسیار گوناگونی اطلاق می شود که تنها وجه مشترکشان در این است که مفصل اند و منثور و داستانی. رمان از این جهت که روایتی است مبسوط، از داستان کوتاه و نیز داستان بلند، که طولانی تر از داستان کوتاه است تمیز داده می شود. حجیم تر و مفصل تر بودن رمان، اجازه ورود به شخصیت های بیشتری را می دهد و از این رو طرح پیچیده تر و محیط اجتماعی آن پرتحول تر است. علاوه بر این رمان بیش از داستان کوتاه یا بلند، دست نویسنده را در کنکاش مداوم و ظریف شخصیت ها باز می گذارد و به همین دلیل سبک و اسلوبی که نویسنده انتخاب می کند باید تمرکز یافته تر باشد...

اثر حاضر در هفت فصل کلی گرد آوری و تنظیم شده است که مروری بر تاریخچه رمان اولین فصل آن را تشکیل می دهد و مشتمل بر رمان های بیلدانگ، اجتماعی، تاریخی و محلی است.

رمان اجتماعی بر تأثیرات عمیق شرایط اجتماعی – اقتصادی روی اشخاص و حوادث تأکید می کند و اغلب به طور تلویحی و یا صریح، نوعی از اصطلاحات اجتماعی را توصیه می کند، مانند رمان های کلبه عمو تام، خوشه های خشم، جنگل و...

فصل بعدی این اثر به انواع رمان اختصاص دارد که ضمن معرفی ، ارزیابی و بررسی شده است.

رمان های اجتماعی، احساساتی، پلیسی، پیکارسک، تاریخی، تجربی، رشد و کمال، حادثه، روانکاوانه یا سیال ذهن،  روانی و ... از انواع رمان ها بر شمرده شده است: رمان پلیسی رمانی است که در آن جنایتی، که اغلب قتل است، اتفاق می افتد و هویت عامل جنایت نامعلوم است و کارآگاهی از طریق جمع آوری منطقی و ارتباط دهی و تفسیر مدارک و شواهد معلوم که به سر نخ مشهور است پرده از روی هویت عاملان جنایت برمی دارد.

نویسنده در این فصل خاطر نشان می کند: "در این کتاب می خواهم ثابت کنم که اگر شیوه ی علوم تجربی به معرفت نسبت به زندگی مادی و جسمانی می انجامد این شیوه همچنین باید ما را به سوی شناخت زندگی عقلانی و احساسی نیز رهنمون باشد.

رمان نویس تجربی کسی است که نکات و مسائل اثبات شده ی (علمی) را می پذیرد و سعی می کند روال و کار پدیده های انسانی و اجتماعی را که علوم تجربی اثبات کرده، نشان می دهد..."

"رمان امروز" در فصل بعدی بررسی شده است که ضمن بررسی رمان عصر کنونی، به نقد آن نیز پرداخته شده است.

در قسمتی از این فصل آمده است: رمان همچنین در برابر مخاطبان جدید پس از جنگ جهانی خود نیز واکنش نشان داده و تغییر کرده است رمان معاصر کمتر از گذشته به سه دسته رمان روشنفکران، رمان مردم تحصیلکرده و رمان عوام تقسیم می شود. به عقیده "براد بری" نگارنده مقاله حاضر، رمان امروز احتیاجات، سلیقه ها و سبک های جدید را برآورده می کند. گرچه رمان مطمئناً تا حدودی طبقه متوسط و کتاب خوان قدیم خود را از دست داده است و کتاب از آن جایگاه والای خود تا حدودی فرود آمده است.

تعریف رمان موضوع مقاله فصل بعدی است. همچنین رمان در برابر شعر و نمایشنامه مبحث دیگری از این فصل است: تعریف رمان از تعریف قالب های دیگر ادبی همچون شعر و نمایشنامه بسیار مشکل تر است و به همین دلیل هم به هنگام بحث درباره ی آن در نقد ادبی، با اشکالات زیادتری مواجه می شویم. برای این تعریف ناپذیری رمان، دلایل مختلفی می توان ذکر کرد. رمان نویسی در انگلستان در قرن هجدهم پا گرفت و این در دوره ای بود که تعاریف سنتی در مورد قالب های دیگر ادبی مثل شعر و نمایش، بسیار جا افتاده بود و رمان با تمایلی قوی بر ضد تعاریف رسمی به میدان آمد.

در جای دیگر نیز آمده است: رمان از آن رو ساختمان پیچیده ای دارد که مفصل تر از شعر است و اشکال متنوع تری از زندگی را موضوع کار خود قرار می دهد. همچنین خوانندگان متفاوت تری را جذب می کند.

نیز در این فصل درباره ی تعریف و مفهوم رمان به آثار نویسندگانی چند نظیر "دانیل دفو" و "استرن" اشاره شده است.

 در فصل بعدی، رمان و واقعگرایی بررسی شده است. مباحثی که در ذیل آن مطرح شده است، رمان و واقعگرایی در جزئیاتوواقع گرایی در ساختمان رمان می باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.