پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

کرم سیلور سولفادیازین

۲,۷۴۴ بازديد

 

این دارو همراه با درمان های دیگر برای کمک به پیشگیری و درمان عفونت زخم در بیماران مبتلا به سوختگی های جدی استفاده می شود. سولفادیازین نقره با توقف رشد باکتری هایی که ممکن است زخم باز را آلوده کنند، عمل می کند. این به کاهش خطر گسترش باکتری به پوست اطراف یا خونی که می‌تواند باعث عفونت خونی جدی (سپسیس) شود، کمک می‌کند. سیلور سولفادیازین متعلق به دسته ای از داروهایی است که به عنوان آنتی بیوتیک های سولفا شناخته می شوند. سولفادیازین نقره نباید در نوزادان نارس یا نوزادان تازه متولد شده در طی 2 ماه اول زندگی استفاده شود زیرا خطر عوارض جانبی جدی دارد.

نحوه استفاده از کرم سیلور سولفادیازین

این دارو فقط برای استفاده روی پوست است. از مصرف این دارو در اطراف چشم خودداری کنید، مگر اینکه پزشکتان این کار را تجویز کند.

 

 

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-13530/silver-sulfadiazine-topical/details

 

 

متخصص مراقبت های بهداشتی شما بافت مرده را از زخم تمیز کرده و برای کمک به روند بهبودی زخم می کند.

 

این دارو را با استفاده از روش استریل (مانند پوشیدن دستکش استریل و استفاده از ابزار استریل) طبق دستور پزشک، معمولاً 1 تا 2 بار در روز روی زخم بمالید. لایه دارو باید حدود یک شانزدهم اینچ (1 تا 2 میلی متر) ضخامت یا طبق دستور باشد. زخم باید همیشه با کرم پوشانده شود. پانسمان ها را می توان روی کرم اعمال کرد، اما فقط در صورت نیاز. اگر مقداری از کرم روی زخم ساییده شد، فوراً آن را دوباره بمالید. کرم را نیز باید بلافاصله پس از آب درمانی مجددا استفاده کرد.

 

درمان معمولا تا زمانی که زخم به طور کامل بهبود یابد یا تا زمانی که محل برای پیوند پوست آماده شود ادامه می یابد.

 

از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به به خاطر سپردن، هر روز در زمان(های) یکسانی از آن استفاده کنید.

 

اگر وضعیت شما ادامه داشت یا اگر بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

 

اثرات جانبی

ممکن است درد، سوزش یا خارش پوست تحت درمان ایجاد شود. پوست و غشاهای مخاطی (مانند لثه) ممکن است به رنگ آبی/خاکستری تبدیل شوند. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این دلیل تجویز کرده است که او تشخیص داده است که فواید آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز هر یک از این عوارض نادر اما جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: علائم عفونت (مانند تب، لرز، گلودرد مداوم)، کبودی/خونریزی آسان، علائم کم خونی (مانند خستگی/ضعف غیرمعمول، تنفس سریع، ضربان قلب سریع)، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار، ادرار صورتی/خون آلود)، علائم مشکلات کبدی (مانند درد معده/شکم، تهوع مداوم، استفراغ، ادرار تیره، زردی چشم/پوست)، تغییرات ذهنی / خلقی

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم یک واکنش آلرژیک جدی شدید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

در امریکا -

 

برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. می توانید عوارض جانبی را به FDA با شماره 1-800-FDA-1088 یا www.fda.gov/medwatch گزارش دهید.

 

در کانادا - برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. می توانید عوارض جانبی را به شماره 1-866-234-2345 به Health Canada گزارش دهید.

 

موارد احتیاط

قبل از استفاده از سیلور سولفادیازین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا سایر آنتی بیوتیک های سولفا (مانند سولفامتوکسازول)؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید، به خصوص در موارد: کمبود آنزیم خاص (G6PD یا کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز)، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، تعداد کم گلبول های سفید خون.

 

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

 

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. این دارو نباید نزدیک به تاریخ زایمان مورد انتظار مصرف شود زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

https://nilsar.com/i-19915/10-%D9%BE%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%DA%AF%DB%8C

 

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. با این حال، داروهای مشابه به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزادان شیردهی که بیمار، نارس، کمتر از 2 ماه هستند یا دارای اختلالات خاصی (مانند زردی، سطح بالای بیلی روبین خون، کمبود G6PD) هستند، آسیب برساند. بنابراین تغذیه با شیر مادر در حین مصرف این دارو در نوزادان مبتلا به این شرایط توصیه نمی شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

فعل و انفعالات

اگر داروهای دیگر یا محصولات گیاهی را همزمان مصرف کنید، اثرات برخی داروها ممکن است تغییر کند. این می تواند خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا باعث شود داروهای شما به درستی عمل نکنند. این تداخلات دارویی ممکن است

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.