یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

چرا فيلم و سريال ديدن خوب است؟

۱,۲۳۰ بازديد

7 مزایای تماشای فیلم و سریال که به احتمال زیاد نمی‌دانید

درست از زمانی که نخستین سینما‌ها ساخته و اولین تلویزیون‌ها به خانه آمدند، تماشای فیلم و سریال‌، به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شد. مردم، هیجانی که به دنبال آن می‌گشتند را روی پردۀ سینماها و یا صفحه تلویزیون‌ها می‌یافتند. آن‌ها زندگیِ نکردۀ خود را در فیلم و سریال‌ها می‌دیدند و تجربه زیستن در جهان و کالبدی دیگر را در می‌افتند. همین شد که هنر هفتم، رفته‌رفته به محبوب‌ترین و پرطرفدارترین هنر، از حیطه ارتباط با مردم، تبدیل شد.

اما سؤالی که پیش می‌آید این است: آیا فیلم و سریال دیدن، صرفاً یک تفریح است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خیر. سینما فقط یک تفریح و یا وسیله‌ای برای پرکردن اوقات فراغت نیست. امروزه فیلم‌ها بعدی عمیق و پرمعنا پیدا کرده‌اند که نه‌تنها همچنان جذاب و هیجان‌انگیزند، بلکه در لایه‌های زیرین خود حرف‌های مهم و قابل‌تأملی را نیز به گوش مخاطبان می‌رسانند. از طرفی دیگر، فیلم و سریال دیدن تأثیر شگفت‌انگیزی بر کاهش اضطراب دارد و به طور کلی، حال و هوای روانی افراد را بهبود می‌بخشد.

تمام مواردی که ذکر کردیم، فقط بخشی از مزایای فیلم و سریال دیدن است. ما در این مطلب نکات مثبت و منافع تماشای فیلم و سریال را ذکر کرده‌ایم. قبل از اینکه به سراغ مزایای فیلم دیدن بپردازیم، می‌خواهم به شما وب‌سایت زرافه را معرفی کنم که در یک بخش از وب‌سایت به معرفی فیلم و سریال می‌پردازد. البته با چاشنی کارآفرینی و فیلم‌های انگیزشی.

 

1- کاهش میزان اضطراب

تماشای فیلم و سریال می‌تواند ما را به کلی از جهان واقعی خارج کند. هنگامی که به تماشای یک فیلم می‌نشینیم، تمام حواس خود را معطوف به فیلم کرده و از قدرت درک و دریافت خود برای دنبال‌کردن قصه و شخصیت‌ها استفاده می‌کنیم. به همین دلیل است که به تمامی مشکلات خود را فراموش کرده و برای چند ساعتی، از هرگونه اضطراب و ناملایماتی‌ای که موجب آزارمان می‌شده، رها می‌شویم.

از طرفی دیگر، طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه مریلند آمریکا، تماشای یک فیلم کمدی که شما را به خنده وادارد و یا یک فیلم رمانتیک که احساسات‌تان را جریحه‌دار کند، فشار خون‌تان را تا 22 درصد کاهش می‌دهد و میزان اضطراب شما پایین می‌آورد.

 

2-  بالارفتن انگیزه

حتماً برای شما هم پیش آمده که در اوقاتی از زندگی خود، احساس نومیدی کنید. فیلم و سریال‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازیافتن انگیزه و امید هستند. شما با تماشای یک فیلم انگیزشی، با زندگی دشوار شخصیت آن فیلم رو‌به‌رو می‌شوید و در انتهای آن درمی‌یابید که چگونه و به چه شکل از شرایط سخت خود گذشته و به موفقیت رسیده است. همین موجب می‌شود که انگیزه کافی برای تلاش در راه موفقیت را بازیابید و از شرّ نومیدی خلاص شوید.

 

3- آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت

تماشای فیلم و سریال‌های خارجی می‌تواند ما را با فرهنگ‌های متفاوت آشنا کند؛ مواردی مانند اینکه مردم یک کشور و فرهنگ دیگر چطور با هم معاشرت می‌کنند، چه ارزش‌هایی دارند، چه چیزی را خوب و چه چیزهایی را بد می‌پندارند، چگونه زندگی می‌کنند و نوع تفکرشان چگونه است. آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت این مزیت را دارد که به ما در تصمیم‌گیری و تجزیه و تحلیل اطلاعات یاری می‌رساند. توجه داشته باشید که شما هرچه قدر معلومات بیشتری داشته باشد، در راه رسیدن به موفقیت، از اقبال بیشتری برخوردار هستید.

 

4- تقویت تسلط بر زبان‌های خارجی

حتماً شما هم شنیده‌اید که یکی از بهترین راه‌ها برای آموختن زبان، تماشای فیلم‌های خارجی است. شما با تماشای فیلم‌های زبان‌اصلی به چگونگی تلفظ عبارات و به‌کارگیری افعال و ضمایر مسلط می‌شوید و با تطبیق تصویر با دیالوگ‌های شخصیت‌ها، کلمه‌های کاربردی و جدیدی یاد می‌گیرید.

شما ممکن است فیلم‌های زبان‌اصلی را با زیرنویس و یا بدون زیرنویس تماشا کنید؛ در این باره باید بگوییم که مغز شما، به طور ناخودآگاه عبارات زبان خارجی را تکرار و معنای آن را به نسبت داستان فیلم و موقعیت شخصیت‌ها می‌یابد، و آن را در حافظه اطلاعاتی شما ثبت می‌کند؛ بنابراین حتی تماشای فیلم با زیرنویس نیز می‌تواند به تقویت زبان شما کمک کند.

 

5- بهبود نوع نظر و دیدگاهِ به زندگی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، فیلم‌ و سریال‌ها ما را با زندگی‌ای که تجربه نکرده‌ایم، روبه‌رو می‌کنند. ما در فیلم‌ها شخصیت‌هایی را می‌بینیم که با چالش‌ها و سختی‌های منحصربه‌فرد خود مقابله می‌کنند و در پی یافتن راهی برای عبور از آن‌ها هستند. تماشای فیلم و سریال می‌تواند نوع نگاه ما به زندگی را شفاف‌تر کند. هنگامی که ما نیز در زندگی حقیقی خود با چالشی رو‌به‌رو می‌شویم، با درنظرگرفتن شخصیت و فیلم‌هایی که دیده‌ایم، با تأمل بیشتر و آزمون و خطای کمتر جلو می‌رویم و به طور کلی، از نگاه عمیق‌تری بهره‌مند می‌شویم.

به عبارتی دیگر می‌توانیم بگویم، ما از هر فیلمی که می‌بینیم، چیزهایی می‌آموزیم. این آموخته‌ها می‌توانند در موقعیت‌هایی که عبور از آن‌ها سخت و دشوار است، به کمک‌مان بیایند و ما را در خلاصی از آن موقعیت یاری کنند.

 

6- بالارفتن میزان خلاقیت

تماشای فیلم‌های فانتزی همچون «هری پاتر»، «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» ما را با جهانی تخیلی و کاملاً متفاوت از آنچه که تجربه کرده‌ایم، روبه‌رو می‌سازد. چنین فیلم‌هایی می‌تواند میزان خلاقیت ما را بالا ببرد و موجب طرح و خلق ایده‌های جدید و نوین بشود.

فیلم‌های فانتزی و تخیلی، نه فقط برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان نیز یکی از بهترین ابزار افزایش خلاقیت محسوب می‌شود. کودکان با تماشای چنین فیلم‌هایی، جهان تصورات خود را خلق می‌کنند و نگاهی منحصربه‌فرد و متفاوتی نسبت به جهان، به دست می‌آورند.

 

7- تحکیم ارتباطات و روابط اجتماعی

فیلم و سریال‌ها می‌توانند افراد زیادی را دور یکدیگر جمع کنند. اگر حس می‌کنید با همسر، دوست و یا خانواده خود، آن‌چنان که می‌بایست، ارتباط عمیق و مؤثری ندارید، تماشای فیلم و سریال را در برنامۀ خود قرار دهید. فیلم دیدن این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا دربارۀ آن با دیگران صحبت و تعامل برقرار کنید. شما پس از اتمام فیلم، موضوعی دارید تا دربارۀ آن صحبت کنید و نقاط موردنظر و آنچه که فکر می‌کنید را به زبان بیاورید. صحبت دربارۀ فیلم و سریال، نوع تفکر شما را نشان می‌دهد و از آنچه که به زبان نمی‌آورید، پرده بر می‌دارد؛ بنابراین تماشای فیلم سریال، یکی از بهترین راه‌ها برای نزدیک‌تر شدن به اعضای خانواده به یکدیگر است.

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد، هر فیلم و سریالی، حاوی مطالبی آموزنده و تأمل‌برانگیز است. این درس‌ها و آموزه‌ها، ما را در زندگی شخصی‌مان یاری کرده و پیداکردن مسیر صحیح را ساده‌تر می‌کنند. همچنین فیلم‌ و سریال دیدن، بهترین راه برای رهایی از زندگی حقیقی است. هرازچندگاهی که زندگی برای‌مان دشوار می‌شود، تماشای یک فیلم می‌تواند حسابی سر حال‌مان بیاورد و برای مدتی ذهن ما را از مشکلات‌مان منحرف کند. ما در این مطلب ثابت کردیم که فیلم و سریال دیدن فقط یک سرگرمی نیست، بلکه فعالیتی است که موجب توسعه فردی و بهبود حال و احوال‌مان نیز می‌شود؛ بنابراین از فیلم و سریال دیدن غافل نشوید و هفته‌ای یک‌بار را به تماشای فیلم اختصاص دهید.

منبع: khaandaniha 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.